24 April 2011

DRB-Hicom kuasai pegangan Khazanah dalam Pos Malaysia

KUALA LUMPUR 22 April - DRB-Hicom Bhd. (DRB-Hicom) berjaya dalam persaingannya untuk menguasai 32.21 peratus kepentingan Pos Malaysia Bhd. (Pos Malaysia) yang dipegang oleh Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah)
Pengambilan alih itu bernilai RM622.79 atau RM3.60 sesaham bersamaan premium sebanyak 6.8 peratus daripada nilai saham Pos Malaysia.
Urus niaga saham Pos Malaysia hari ini ditutup pada paras RM3.37 sesaham.
DRB-Hicom dalam kenyataannya di sini berkata, pengambil alihan tersebut dijangka dimuktamadkan pada suku kedua tahun ini dan dana diperolehi daripada kewangan dalaman serta pinjaman bank.
Kejayaan tersebut menjadikan DRB- Hicom pemegang tunggal terbesar Pos Malaysia yang sebelum ini berjaya merekodkan perolehan melebihi RM1 bilion sepanjang penubuhannya.
Sebelum ini, Khazanah Nasional mempunyai 50 pembida berpotensi untuk mengambil alih kepentingannya dalam Pos Malaysia.
Daripada 50 syarikat itu, tiga syarikat telah disenarai pendek iaitu DRB-Hicom, Nationwide Express Courier Services Bhd., dan sebuah syarikat usaha sama antara Amanah Reit dengan Malaysia Pacific Corp.
Pengarah Urusan DRB-Hicom, Datuk Seri Mohd. Khamil Jamil berkata, pengambilan alih Pos Malaysia selari dengan matlamat Kumpulan untuk meningkatkan kualiti sektor perkhidmatan pada masa depan.
"Kami optimis rangkaian perhubungan yang dimiliki Pos Malaysia akan menjadi platform kepada DRB- Hicom untuk mengembangkan perniagaan dalam dan luar negara.
"Kami juga mempunyai aspirasi yang sama dengan Pos Malaysia dan membantunya untuk mengukuhkan kedudukan sebagai peneraju industri surat menyurat.
Tambahnya lagi, bahagian perbankan dan insurans Kumpulan juga akan menerima kesan positif melalui pengembangan sistem persuratan ke kawasan pedalaman.
"Produk kami juga kini boleh dipasarkan dilebih 1,000 cawangan Pos Malaysia dan sekali gus menjadikannya sebagai pusat sehenti kepada pelanggan,'' ujarnya.
From Utusan Online

No comments:

PANDUAN BERNIAGA DI SHOPEE

Tahukah anda bahawa ramai usahawan twlah berjaya menjana ratusan ribu ringgit di SHOPEE. Ramai yang telah mencuba berniaga di SHOPEE tetapi ...