09 April 2011

ANCAMAN PENYAKIT TANAMAN CILI

CILI merupakan bahan utama dalam masakan seharian. Hampir semua lauk-pauk yang dihidangkan setiap hari mempunyai cili dalam ramuannya. Sama ada kari, masak lemak, sambal tumis semuanya mempunyai ramuan cili di dalamnya.
Bagaimanapun tidak ramai yang mengetahui masalah yang dihadapi oleh petani yang menghadapi pelbagai masalah terutama makhluk perosak dan penyakit.
Timbalan Pengarah yang juga Pegawai Penyelidik Prinsipal Kanan, Program Pengurusan Perosak dan Penyakit, Pusat Penyelidikan Hortikultur, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), Dr. Mohamad Roff Mohd. Noor berkata, tanaman cili di negara ini terdedah dengan serangan serangga perosak dan penyakit tanaman.
"Terdapat tiga jenis cili yang biasa ditanam di negara ini seperti cili merah dan cili hijau, cili sayur (cili benggala atau capsicum) dan cili padi," katanya semasa ditemui di pejabatnya di Serdang, Selangor baru-baru ini.
Bagaimanapun hanya cili merah dan cili sayur yang ditanam secara komersial manakala cili padi pula secara kecil-kecilan.
Setiap tahun keluasan kawasan penanaman cili adalah lebih kurang 4,000 hektar.
Dr. Mohamad Roff berkata, tanaman cili terdedah kepada pelbagai jenis penyakit seperti kulat, bakteria dan virus serta pelbagai jenis serangga perosak.
"Virus merupakan perosak yang penting dalam tanaman cili. Penyakit virus cili mula dikesan pada 1947 oleh saintis British bernama Burnett tetapi malangnya tiada teknik pengawalan yang canggih ketika itu," katanya.
Penyakit yang menyerang pokok cili biasanya boleh dikawal di peringkat:
*Semaian Bermula di rumah semaian yang diletakkan dalam jaring serangga bersaiz 24 mesh, biasanya anak benih diletakkan dalam rumah semaian selama 30 hingga 35 hari atau mempunyai enam atau tujuh helai daun.
*Ladang Biasanya cili ditanam di atas batas dengan satu lapisan plastik bersinar yang bertindak mengawal rumpai yang mengawal rumpai yang menjadi perumah virus dan vektor, mengekalkan kelembapan tanah untuk akar, menghalang baja dilarikan air, menghalang vektor singgah di pokok, meningkatkan kadar fotosintesis pokok dan mengurangkan kos. "Kawalan penting pada bulan pertama sehingga ke bulan ke tiga semasa pokok cili mula berbunga dan kemudian berbuah dan selepas bulan kedua petani disaran menyembur racun untuk mengawal vektor.
"Biasanya terdapat dua jenis racun yang digunakan adalah organoklorin (tidak digunakan lagi), organofosfat, carbamate, pyrethroid (racun yang disintesis daripada pokok) dan nicotionid (racun Kelas IV)," katanya. Sebelum mula menanam, petani perlu memastikan varieti cili yang rintang kerana pokok cili terdapat tiga ciri utama iaitu bentuk terbuka atau V, kompak dan sujud. Biasanya kutu daun sukakan pokok cili berbentuk kompak dan sujud dan sebenarnya tiada pokok cili yang rintang kepada penyakit.
Bagi mengawal penyakit dan perosak, petani akan melakukan semburan terus kepada pokok yang biasanya akan membunuh semua serangga termasuk musuh semulajadi. Kini dengan racun nicotionid, petani hanya menyiram racun di pangkal pokok dan kajian oleh Jabatan Pertanian di Melaka mendapati kaedah berkenaan berkesan mengawal virus. Selain itu selingan tanaman cili dan tanaman lain seperti jagung dapat menghalang aphid sebagai vektor. Masalahnya kitaran hidup aphid di negara ini tidak sama dengan negara empat musim kerana di tropika aphid beranak manakala di kawasan temperate, ia bertelur. Kini kajian bioteknologi sedang dijalankan bagi mendapatkan varieti cili yang rintang terhadap penyakit dan perosak terutama CMV.

No comments:

PANDUAN BERNIAGA DI SHOPEE

Tahukah anda bahawa ramai usahawan twlah berjaya menjana ratusan ribu ringgit di SHOPEE. Ramai yang telah mencuba berniaga di SHOPEE tetapi ...