Selamat Datang Ke beritaniaga.blogspot.com

BERITA02- KONSEP LADANG KONTRAK FAMA BANTU PASARAN HASIL PERTANIAN

Hai
Apakhabar semua
Semoga anda ceria sentiasa
Beritaniaga membawa berita baik untuk para petani dan usahawan tani.
Kerapkali kita dengar petani sukar menjual hasil tanaman. Hasil sayuran dan buah-buahan bagus kualitinya tetapi susah nak jual. Nak dilonggok ditepi jalan banyak sangat nanti kena saman pulak sebab mengganggu lalulintas. Nak di makan sendiri banyak sangat. Akhirnya petani dan usahawan tani kita hampa dan terus melupakan sektor pertanian walaupun kerajaan terjerit-jerit melaungkan pertanian adalah perniagaan. Yang selalu dipersalahkan ialah FAMA. Kasihan FAMA kerana ia ditubuhkan untuk membantu anda semua .
Untuk dicintai bukan untuk dimarahi.
Bagi usahawan tani jangan cepat putus asa. Kata orang di hujung sebuah kegelapan itu biasanya ada cahaya. Jadi teruskan perjalanan anda sehingga terjumpa cahaya itu.
Oklah info yang saya nak kongsi ni mungkin ada yang dah tahu dan mungkin ramai yang belum tahu. Bagi yang dah tahu baguslah tu dan bagi yang belum tahu teruskan pembacaan anda dan sebar-sebarkan kepada rakan-rakan lain.
Apa info tu? Usahawan tani boleh jual hasil pertanian kepada pihak FAMA melalui konsep LADANG KONTRAK. Petani tanam, tuai dan jual kepada FAMA. Tetapi anda perlu mematuhi syarat-syarat dan peraturan yang ditetapkan. Ya lah macam orang nak kahwin kenalah cukup syarat baru boleh berkahwin. Betul tak! Jom kita baca tentang LADANG KONTRAK ni. Info ni dari website FAMA:

Objektif Ladang Kontrak

Objektif utama yang telah ditetapkan bagi Program Ladang Kontrak adalah;-

a) Menjamin pasaran dan seterusnya meningkatkan pendapatan pengeluar;
b) Mempertingkatkan pengeluaran buah-buahan dan sayur sayuran melalui perancangan
pengeluaran dan pemasaran bersistematik;
c) Memastikan pengeluaran hasil pertanian yang berkualiti dan mapan serta menepati kehendak
pasaran melalui Amalan Pertanian Baik (GAP);
d) Mempercepatkan pemindahan teknologi di dalam rantaian bekalan;
Skop Program Ladang Kontrak melibatkan petani di bawah pengelolaan Jabatan Pertanian, Lembaga Pertubuhan Peladang, Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan Sabah dan Kementerian Pemodenan Pertanian Sarawak sebagai pengeluar dan FAMA/Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia bertindak sebagai pembeli dan bersetuju menjamin pasaran hasil tanaman di mana petani mengeluarkan hasil tanaman mengikut jenis, varieti, kualiti, gred, pembungkusan dan jadual pengeluaran yang ditetapkan.
Bagi pengeluaran buah-buahan, Program Ladang Kontrak memberi tumpuan kepada ladang kelompok di samping usahawan dan pengeluaran individu di bawah Jabatan/Agensi dan pengeluaran individu swasta. Bagi komoditi nanas pula, pelaksanaannya adalah di bawah bidang kuasa Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia.

Faedah Ladang Kontrak

Antara faedah yang diperolehi dengan menyertai ladang kontrak ialah:-

a) Petani mendapat jaminan pasaran ke atas produk yang dikeluarkan
b) Menjana dan menambah pendapatan
c) Jaminan bantuan khidmat nasihat teknikal dan pengurusan ladang yang lebih sistematik
daripada agensi dan jabatan
d) Jaminan kemudahan kredit input kepada ahli Pertubuhan Peladang Kawasan
e) Menikmati peluang kursus dan latihan untuk meningkatkan motivasi serta pengetahuan
dalam bidang pertanian

Kaedah Perlaksanaan

Kaedah pemasaran bagi program ladang kontrak dilaksanakan melalui 2 cara. Iaitu :-

1. Pengaturan Pasaran
a) Pengeluar dengan Pengilang/Pemproses
b) Pengeluar dengan Institusi (hyper/supermarket )
c) Pengeluar dengan Pengumpul / Peraih / Pemborong

2. Belian Terus Oleh Fama
a) Kontrak Belian Mengikut Peratus
b) Kontrak Pajakan Bermusim
c) Belian Terus Oleh Fama

a) Belian Mengikut Peratus
1) Penghasilan 50 % dijual kepada FAMA dan baki 50% dijual oleh pengusaha sendiri(Maksud
50% adalah penjualan mengikut hari secara bergilir bagi penghasilan semua gred yang diikat
kontrak)
2) Menandatangani perjanjian kontrak ladang

b) Belian Kontrak Pajakan Bermusim
1) Pendahuluan boleh di beri tidak melebihi 20% daripada hasil pengeluaran
2) Pendahuluan di kira sebagai hutang dan akan di tolak dari hasil yang di jual kepada FAMA
3) Menandatangani perjanjian kontrak ladang

Kumpulan Sasar

Petani/Peladang/Penternak individu
Projek berkelompok
Pengeluar komersil
Projek-projek di bawah agensi kerajaan

Syarat-syarat Untuk Menyertai Ladang Kontrak

Individu Perseorangan/Kelompok Petani/Syarikat
Memiliki kawasan tanah tapak projek dengan pemilikan/sewaan yang sah disisi undang-undang
Terlibat secara langsung dan sepenuh masa dalam projek tanaman yang diusahakan
Berpengalaman dalam pengeluaran komoditi buah yang diusulkan
Mempunyai modal kerja yang mencukupi

Komoditi Dalam Ladang Kontrak

13 jenis buahan yang tersenarai di dalam Ladang Kontrak ialah:-

Belimbing – B 10, B 17
Betik – Eksotika, Sekaki/Hong Kong, Subang/Batu
Mangga – Chokanan, Harumanis
Nanas – Morris, Josaphine, N 36, Gandul
Tembikai – Merah Tanpa Biji, Wangi, Golden Langkawi
Pisang – Berangan, Mas, Cavendish, Tanduk, Rastali
Jambu Batu – Thai Tanpa Biji, Kampucea GU 8, Klom Toon Klao GU 9, Klom Sali GU 10
Pitaya – Isi Merah, Isi Putih
Limau – Madu, Bali KK2/Melonmas, Bali PO 51/Sha Ting, Bali PO 52/Tambun
Nangka – J 31/NS 1, J 29 Cempedak – CH1, CH27, CH28, CH32
Rambutan – Anak Sekolah, Deli
Manggis
Durian – D 24, D 101


16 jenis sayur-sayuran yang tersenarai dalam ladang kontrak ialah:

Cili – Kulai, Batu Pahat, Minyak, Korean Hot (hybrid) (bawah pelindung hujan& serangga)
Tomato – Holand:1039, 322, 263, Denmark 163, Baccarat (sistem fertigasi)
Kubis – KY Cross (tanah tinggi), Tropicana
Kacang Buncis – White Flower/putih
Kacang Panjang – 388, 328
Kacang Bendi – Hijau (5 segi), Putih (7 segi), 989
Timun – 118, 980
Terung – 302, 312, 1540
Petola – tempatan terpilih, F1 (Thailand-hijau/putih)
Halia Tua - Bentong
Labu – Taiwan 767
Keledek – VitAto, tempatan terpilih
Ubi Kayu – kuning, putih, Sri Pontian
Tebu - Telor
Jagung – F1 522, 969
Roselle – UM-UKL 1

Ha, Macamana. Ok tak skim Ladang Kontrak FAMA tu.
Macam baik je ceritanya.
Jadi cepat-cepatlah jumpa FAMA berdekatan dan tanya lebih lanjut. Tapi sebelum pergi tu kalau nak singgah ke website FAMA pun cantik juga klik je kat sini FAMA
Jumpa lagi

7 comments:

Anonymous said...

Halo, Apakah Anda membutuhkan pinjaman? Anda bisa mendapatkan masalah Anda untuk memecahkan saat menjalankannya. Saya Ibu Anna. Senin pekan lalu, saya sedang mencari pinjaman untuk membayar tagihan saya, jadi aku sudah tangan penipuan yang berbeda dan penipuan saya pemberi pinjaman yang berbeda, Kalau bukan karena teman saya rahmat yang bercerita tentang joe kelly perusahaan pinjaman, dan dia membantu saya dengan pinjaman sebesar $ 35,000 tanpa stres, Anda dapat menghubungi dia melalui email: joekellyloanfirm@outlook.com Dan jangan lupa untuk mengatakan kepadanya bahwa saya akan menyajikan perusahaannya

Anonymous said...

Bienvenido a almamater Investment Company, esta es una vibrante
sociedad de inversión para ayudar a las personas que están en necesidad de las crisis financieras
y ayudarles a alcanzar sus metas en la vida.
Ofrecemos préstamos a individuos y organizaciones,
consolidación de deudas, refinanciación y el establecimiento de negocios
trajes. nuestra obligación es ayudar a los necesitados para ganar estabilidad financiera con el fin de cumplir con las exigencias de la vida. Nuestros préstamos están bien asegurados y la máxima seguridad es nuestra prioridad, a una tasa de interés del 2%. Dependiendo de la cooperación y la rapidez con que responder a nuestro E-mail: almamatersrinvestment@gmail.com

Anonymous said...

Apakah Anda seorang pebisnis atau wanita? Anda berada dalam kesulitan keuangan atau Anda membutuhkan dana untuk memulai bisnis Anda sendiri?
Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar tagihan Anda?
Anda memiliki buruk kredit dan Anda sulit untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal / lembaga keuangan lainnya?
Anda membutuhkan pinjaman untuk alasan apapun, seperti
a) Pinjaman pribadi, Ekspansi Bisnis,
b) bisnis Start-up, Pendidikan,
c) Konsolidasi utang,
Kami menawarkan pinjaman kepada individu dan perusahaan pada tingkat bunga sebesar 2%, layanan kami yang cepat dan terjangkau, Anda dapat menghubungi kami melalui E-mail, garanteetruthloanservice@gmail.com

Johnson Lee said...

Apakah Anda telah mencari bantuan keuangan yang mendesak? Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk membayar tagihan yang ada dan utang? Anda mencari bisnis dan rumah pinjaman pribadi, hubungi kami sekarang dengan info di bawah ini.

Nama Anda:
negara:
negara:
Jumlah Pinjaman:
durasi:
Pekerjaan:
Tujuan pinjaman?
Nomor Telepon:

Catatan: Semua respon dan Kontak harus forwared kepada kami sekarang melalui: johnsonleehelpfunds@gmail.com Terima kasih sudah datang.

Anonymous said...

¿Es usted una persona que busca un préstamo personal de contacto préstamo de negocios es ahora tan pronto como sea posible e-mail: fenadez_finance@hotmail.com

Mark Jones said...

Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membayar hutang Anda? Apakah Anda pernah ditolak pinjaman dari bank? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar tagihan atau membuat langsung jadi? khawatir lagi, karena kami memberikan pinjaman kepada pada tingkat sangat rendah dan kondisi dimengerti kami juga memberikan semua jenis pinjaman kepada orang-orang, perusahaan-perusahaan yang membutuhkan pinjaman dengan suku bunga rendah 2%, silahkan hubungi kami melalui e-mail: markloanfirm00001 @ gmail.com

Formulir permohonan pinjaman

Nama lengkap:
Jumlah Dibutuhkan sebagai Loan:
Durasi Pinjaman:
Nomor telepon:
Negara:
State / Province:
Pendapatan Bulanan:
Status pernikahan:

menunggu balasan Anda segera

Mr.Mark

grantloan microfiniancescheme said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman? Apakah Anda ingin menjadi finansial stabil? Atau apakah Anda ingin memperluas bisnis Anda? Kami menawarkan perusahaan pinjaman, kredit mobil, pinjaman Bisnis, dan Pribadi pinjaman pada tingkat bunga sangat berkurang dari 3% dengan durasi nyaman yang dinegosiasikan. Tawaran ini terbuka bagi semua yang akan mampu membayar kembali pada waktunya waktu. Silakan mendapatkan kembali kepada kami jika berminat dengan;grantloanscheme@gmail.com email ini

MENGISI FORMULIR DI BAWAH INI

Nama lengkap...
Alamat kontak...
Usia...
Nomor telepon...
Status perkawinan...
Jenis kelamin...
Pendudukan...
posisi...
pendapatan bulanan...
Jumlah pinjaman...
Tujuan untuk pinjaman...
durasi...
Negara...

Mrs Tina Johnson
Email; grantloanscheme@Gmail.com